יום שלישי, 4 באוקטובר 2016

מלא כרימון, חסר במיץ


כמו התמר בפוסט הקודם, גם הרימון הוא מ'שבעת המינים' האנדמיים (המקומיים) של ארץ ישראל. בשנים האחרונות קיימת פריחה של תעשיית מיצי רימונים למיניהם יחד עם פרסום 'סגולותיו הרפואיות' של מיץ הרימונים, בעיקר כאנטי -אוקסידנט.

אז הבה נעשה סדר:

ראשית לשום מזון אין סגולות רפואיות כתרופה ממש. משום שבדרך כלל (אם לא מדובר ברעל צמחי), הרי הכמויות הדרושות באמת גדולות מדי מכדי להיכנס לקיבותינו. 

אמנם קיימים מחקרים המצביעים על רכיבים ברימון שיש להם תכונות מיטיבות, אבל אלה נעשו על עכברי מעבדה שמשקלם הממוצע כ- 20 גרם, לעומת משקל אדם שהוא גבוה בממוצע פי  3,750 ממשקל העכבר. אז אולי בעכבר מקבלים אפקט בשתיית מיליליטרים אחדים של מיץ רימונים,  תכפילו ותראו שרק מיליליטר אחד בעכבר מקביל לשתייה של 4 ליטר מיץ רימונים באדם (למשקל אדם). אבל גם אם תצליחו לרוקן לקרבכם עשרה ליטרים של מיץ רימונים, הרי תקבלו 'הרעלת סוכר' וקלוריות מיותרות. אז כדאי להירגע ולרדת ממחשבות מוטעות ששתיית מיץ הרימונים תמנע מכם סרטן, התקפי לב, שבץ ועוד כיד האמונה הטובה עליכם, וכמידת השיווק האגרסיבי של בעלי עניין. אם תרבו בשתיית מיץ הרימון, תעודדו דווקא התפתחות מחלת הסוכרת.

אז אם כבר רימון, עדיף לאכול את גרגרי הפרי השלמים (ולא מיץ), שיש בהם סיבים תזונתיים (הממתנים את ספיגת הסוכר ממערכת העיכול אל הדם). גם האנטי-אוקסידנטים נשמרים טוב יותר בגרגרים השלמים, כיוון שבפגיעת תאי הרימון בהכנת המיץ, מתחיל פירוק של ויטמינים ואנטי-אוקסידנטים.

לגבי הסגולות הרפואיות של הרימון בפולקלור, הרמב"ם  מתאר דווקא את סגולות קליפת הרימון לעצירת דימומים. האם אכן כך? האם הרפואה המודרנית עוצרת שטפי דם ודימומים בקליפות רימון? הרמב"ם אמנם גם ציין ששתיית מיץ רימונים עוצרת שלשולים, בחילות וכאבי ראש שלאחר שיכרות. קביעה זו אומצה על ידי רפואת פולקלור (תרופות סבתא), אך אינני בטוח כלל וכלל ששתיית מיץ רימונים אכן עושה את זה (ללא ניסוי הביקורת, שכמובן אינו אפשרי לביצוע על אדם יחיד, שברגע נתון במצב בריאותי מסוים שותה או לא שותה מהמיץ). ברמה הפרטית אין לנו את צלו התאום של אותו אדם שעושה הפעולה ההפוכה, וכאב ראש של שכרות עובר עם מיץ רימונים ובלעדיו.

עם כל הכבוד לגדולתו של הרמב"ם בתורת ישראל, זה עדיין אינו עושה אותו גדול בתורת הרפואה. ויש לזכור שמדובר ברפואת ימי הביניים. 

בכל אופן יפה פרי הרימונים בעיניי שבעציץ גדול בגינתנו, צומח עץ רימון ננסי שופע פירות רימון מיניאטוריים. והשביל שמתחת לביתנו מוביל לגינת הפקר שבה צומח עץ רימון בצד עצי שסק, משמש ותות. וכשהפרות מבשילים, רובם כבר נוקרו על ידי ציפורים. כדאי להיות מודעים שקצה הפרי (בכתר) הוא למעשה חשוף ודרכו יש גישה לזבובונים ומיני תולעים.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נא להגיב כאן (הדיון יסגר 14 יום לאחר הפרסום)